Психолого-діагностичний мінімум для дітей старшого дошкільного віку

Психолого-діагностичний мінімум для  дітей шестирічного віку                                         (методика Н.А.Побірванко»Базовий компонент»)

 Завдання № 1 «Написання віку».

Мета:

• визначення рівня розвитку дрібної моторики;

• аналіз зорово-моторної координації;

• оцінка психологічної зрілості.

 Інструкція: «Напишіть на листочках скільки вам років».

 Оцінка

1 бал — нічого не написано або незрозумілі каракулі;

2 бали — дзеркальне відображення цифри;

3 бали — завдання виконане правильно.

Завдання № 2 «Статева ідентичність».

Мета:

• оцінка розуміння дитиною статевої ідентичності;

• визначення соціально-психологічної зрілості дитини, яка досягла шестирічного віку;

• аналіз зорового сприймання.

Інструкція: «Дітей вашого класу можна поділити за статтю на хлопчиків та дівчаток. Спробуйте намалювати себе: хлопчики малюють хлопчиків, дівчата — дівчаток». На дошці запропонувати приклади малюнків.

 Оцінка:

1 бал — нічого не намальовано або невизначена стать;

2 бали — нечітка визначеність статевої ідентичності на малюнку;

3 бали — завдання виконане правильно, чітке визначення статевої ідентичності.

Завдання № 3 «Самооцінка».

Мета:

• визначення рівня самооцінки дитини при вступі до 1-го класу шестирічок;

• оцінка впевненості у собі, здатність до самоаналізу.

Інструкція: «Намалюємо сходинки. На одній з цих сходинок необхідно намалювати себе. На верхній сходинці ми малюємо себе, якщо ми слухняні, уважні, доброзичливі, розумні. На середній сходинці, якщо ми теж слухняні, але інколи вередуємо. На нижній сходинці, якщо ми часто не слухаємося, капризуємо, засмучюємо батьків. Подумайте і намалюйте, де ви себе бачите». На дощці намалювати сходинки.

 Оцінка:

1 бал — малюнок на нижній сходинці, низький рівень самооцінки;

2 бали — малюнок на середній сходинці, адекватна самооцінка;

3 бали — малюнок на верхній сходинці, завищена самооцінка, яка характерна для дітей шестирічного віку.

Завдання № 4 «Два будиночки».

Мета:

• визначити мотиваційну готовність дитини до навчання у школі.

Інструкція: «Діти, намалюємо два будиночка: перший має плоский дах, другий — загострений. В першому будиночку діти пишуть, читають, рахують. В другому будиночку діти розважаються, малюють, співають, ходять на прогулянки, граються. Розмалюй той будиночок, в якому б ти хотів бути, в якому тобі краще». На дошці запропонувати приклади будиночків.

Оцінка:

1 бал — нічого не намальовано або не визначено, який будинок обраний;

2 бали — розмальований другий будиночок — ігрова мотивація;

3 бали — розмальований перший будиночок — навчальна мотивація.

Завдання № 5 «Емоційна адаптація».

Мета;

• визначення емоційної адаптації дитини до нових навчальних умов;

• оцінка самопочуття дитини вдома;

• виявлення навичок спілкування;

• аналіз соціально-психологічної зрілості.

Інструкція: «Діти, намалюємо коло та поділимо його на три частини. Першу частину позначимо буквою «Д» — це дім , в якому ми живимо разом з батьками. Другу частину позначимо буквою «ш» — це школа, де ми навчаємося. В третій частині намалюємо чоловічків — це наші друзі, з якими ми спілкуємося. Оберіть собі два олівці світлого та темного кольору. Світлий колір позначає радісний настрій, гарне самопочуття, задоволення; темний колір відображує кривду, поганий настрій та самопочуття, незадоволення. Розмалюєте кожну частинку кола тим кольором, який відповідає вашому настрою вдома, в школі та у спілкуванні з вашими друзями. На дошці намалювати коло з позначеннями.

 Оцінка;

1 бал — одна з частин розмальована світлим кольором, дві інші — темним;

2 бали — дві частини розмальовані світлим кольором, одна — темним;

3 бали — всі три частини кола розмальовані світлим кольором.

 КЛЮЧ ДО ПСИХОЛОГО-ДІАГНОСТИЧНОГО МІНІМУМУ:

11—15 балів — високий рівень соціально-психологічної зрілості дитини та

адаптації до нових навчальних умов.

6—10 балів — середній рівень соціально-психологічної зрілості дитини та

адаптації до нових навчальних умов.

1—5 балів — низький рівень соціально-психологічної зрілості дитини та

адаптації до нових навчальних умов.

 

ЧИ ГОТОВА ВАША ДИТИНА ДО ШКОЛИ?            (тест для батьків)

• Чи хоче ваша дитина йти до школи?

• Чи думає ваша дитина про те, що у школі вона багато дізнається й     навчатися буде цікаво?

• Чи може ваша дитина самостійно сидіти над якоюсь справою, яка потребує зосередженості впродовж 30 хвилин (наприклад, збирати конструктор)?

• Чи ваша дитина у присутності незнайомих анітрохи не соромиться?

• Чи вміє ваша дитина складати розповіді за картинкою не коротші, ніж із п’яти речень?

• Чи може ваша дитина розповісти напам’ять кілька віршів?

• Чи вміє вона відміняти іменники за числами?

• Чи вміє ваша дитина читати по складах або цілими словами?

• Чи вміє ваша дитина рахувати до 10 і назад?

• Чи може вона розв’язувати прості задачі на віднімання й додавання одиниці?

• Чи правильно, що ваша дитина має тверду руку?

• Чи любить вона малювати і розфарбовувати картинки?

• Чи може ваша дитина користуватися ножицями і клеєм (наприклад, робити аплікації)?

• Чи може вона зібрати пазли з п’яти частин за хвилину?

• Чи знає дитина назви диких і свійських тварин?

• Чи може вона узагальнювати поняття (наприклад, назвати одним словом овочі: помідори, морква, цибуля)?

• Чи любить ваша дитина самостійно працювати — малювати, збирати мозаїку тощо?

• Чи може вона розуміти і точно виконувати словесні інструкції?

 Результати тестування залежать від кількості позитивних відповідей на запитання тесту. Отже, якщо їх:

 15—18 — дитина готова йти до школи. Ви недарма з нею працювали, а шкільні труднощі, якщо і виникнуть, можна легко подолати;

 10—14 — ви на правильному шляху, дитина багато чого навчилася, а запитання, на які ви відповіли «ні», підкажуть вам, над чим іще потрібно попрацювати;

 9 і менше — почитайте спеціальну літературу, постарайтеся приділяти більше часу заняттям з дитиною і зверніть увагу на те, чого вона не вміє. Результати можуть вас розчарувати. Але пам’ятайте, що всі ми — учні у школі життя. Дитина не народжується першокласником, готовність до школи — це комплекс здібностей, що піддаються корекції.